sobota 19. července 2014

Zázraky se dějí

Dalším mým úlovkem z Levných knih je Já, Bahia, zázračně zachráněná. Knížka měla příjemnou, nijak nápadnou obálku, a cenu 19 korun. Jen uznejte, nechali by jste ji tam ležet?



Ležela na spodní poličce oblečena do tyrkysové obálky. Nijak nápadná, přesto mne zaujala. Přečetla jsem si anotaci, a hned si šla k pokladně zjistit cenu. 19 korun? Tak tu tam rozhodně nenechám ležet!

Mám ráda příběhy podle skutečné události. Bohužel, jejich osud nebývá šťastný. U většiny knih podle skutečné události si popláčete, a budete na ni ještě týdny myslet. Bude vám hlodat proč právě on/ona..Jak se to vůbec mohlo stát..Jindy by vám to bylo v podstatě jedno, ale u příběhů u kterých víte že se skutečně stali, vám to jedno není.



Já, Bahia, zázračně zachráněná. Díky letadle a vlnám na obálce vás hned napadne jakým směrem se bude kniha ubírat. Pak zahlédnete slova „skutečná událost“, „tragédie“ a máte jasno. Letadlo. Voda. Tragédie. Podle skutečné události. Já, Bahia, zázračně zachráněná.

Knihu napsala teprve dvanáctiletá Bahia Bakari spolu s novinářem Omarem Guendouz. A jejím námětem byl právě onen osud Bahii. Tahle malá, na první pohled vyděšená dívka totiž vypráví vzpomínky na událost, která se stala osudnou 153 pasažérům letadla směřujícího na Komorské ostrovy. Až na Bahiu, která jako jediná přežila leteckou katastrofu.



30. června 2009 se chystala malá francouzka Bahia Bakari se svou maminkou na Komorské ostrovy. Místo, odkud její maminka pocházela. Těšila se na to, až pozná babičku s dědou. Strýčka s tetou a své bratrance a sestřenice. Své tři sourozence zanechala doma s tatínkem. Rodina byla ráda když zvládla našetřit na dvě letenky- a tak se vydala na výlet jen s maminkou.

Probudila se prostydlá a vyděšená na trosce letadla. Žaludek měla plný vody s ropou. Oko poraněné a nohy necítila. V tomto stavu vydržela na rozbouřeném moři celých devět hodin než ji zachránili. Hlavou se jí honili jen dvě věci. Vzpomínky na rodinu a strach o maminku.



Začala jsem číst a přestala až když jsem dočetla poslední stránku. Příběh byl naprosto strhující. Bahia vypráví o své rodině, kamarádech a domovu. Každá kapitola začíná na trosce na moři, a končí u sourozenců, maminky, kamarádky. Bahia nám vypráví svůj zatím krátký život. Seznámení rodičů, o rodině na Komorských ostrovech, a svých malých bratrech. Kniha není psaná nijak výjimečně. Žádné brilantní slovní obraty zde nenajdete. Ale ani vás nenapadne po nich pátrat. Budete napjati od začátku do konce. Ano, víme že Bahia přežila. Ale nevíme nic víc.



Rozhodně nelituji že jsem po knize sáhla. Byla jsem z ní smutná a příběh mi vháněl slzy do očí. Nejvíce v okamžiku, kdy jsem se dostala k rodinným fotografiím. K maličké Bahie, fotkám její maminky, záchranného týmu i fotkám z nemocnice. V tu chvíli jsem si naplno uvědomila, že je to všechno doopravdy.

Po dočtení knihy si opět uvědomíte, že na ničem nezáleží víc než na lidském životě. Bahia přišla o maminku, a málem i o svůj život. Stovky lidí přišli o tatínka, babičku s dědou, bratra, sestru..matku..
Alespoň na chvíli se zastavíte, a zamyslíte se. Alespoň na chvíli si uvědomíte, že je zbytečné hádat se kvůli zbytečnostem a navzájem si ubližovat. Alespoň v tu chvíli zajdete za někým blízkým a řeknete mu, že ho máte rád.




Hodnocení: 4/5

Autor: Bahia Bakari a Omar Guendouz
Název: Já, Bahia, zázračně zachráněná
Překladatel: Veronika Dufková
Nakladatelství: Jota

7 komentářů:

  1. já, když už se koukám na nějakou tragédii v televizi podle skutečné události, tak mám co dělat, abych u toho vydržela až do konce, protože jsem hroznej cíťa. ^^ :)
    že bych zase zašla do Levných knih? :) díky za tip ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem na tom stejně, a tentokrát mě za srdce vzala i kniha :)

      Vymazat
  2. Príbehy zo života majú zvláštnu silu, že? Hlavne, keď sú tragické... Z tohto mi je smutno, aj keď som o knihe čítala len recenziu. Pekne vystihnuté. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Wow, tak u téhle knížky bych si hodně pobrečela. nádherný příběh, tu si musím pořídit.

    OdpovědětVymazat