pondělí 6. ledna 2014

Nikdy nikoho nesuď, dokud jsi aspoň jeden měsíc v kuse nechodil v jeho mokasínech


Před pár měsíci jsem se začala zajímat o zdravý životní styl. Od zdravé výživy, přes sport, po meditaci. A přesně v tomhle období to nejspíše odnesl můj přítel, kterého jsem každý týden tahala do knihkupectví, a zalezla si do regálu Zdraví.
Po nějaké době jsem si odnesla dvě knihy. Základy meditace od Lynne Laurenové, a Jíst slušně, od Karen Duveové.
A knihu Jíst slušně bych vám dnes ráda představila.


Fanatická novinářka


Karen Duveová. Z Hamburské taxikářky spisovatelkou a novinářkou. Kromě románů se pustila i do knížek pro děti. Je aktivistka za práva žen, angažuje se i v boji za ochranu zvířat.
Jedna německá novinářka, jeden rok, a jeden experiment.

Toho dne, kdy jsem se rozhodla, že se stanu lepším člověkem…“.

Karen se totiž rozhodla prozkoumat, jestli jsou bio výrobky opravdu bio, vegetariánství jen módní trend, vegani jen blázni s papírovou cedulí na krku, a kdo že to vlastně jsou ti frutatiáni.

Nikdy nikoho nesuď, dokud jsi aspoň jeden měsíc v kuse nechodil v jeho mokasínech - indiánské rčení a heslo celé knihy.

Už samotná anotace mě navnadila, jelikož jsem se už nějakou dobu snažila kupovat bio výrobky, a pomalu, ale jistě, přecházela na vegetariánství.


Tak co myslíte? Je bio průmysl zdravý, lidskému tělu prospěšný, bez chemie? Nebo je jen další způsob jak z lidí, kteří chtějí o své zdraví pečovat, tahat peníze? 30Kč za 10 vajec z velkochovu, nebo raději 30Kč za 4 bio vejce ?
Od té doby, co z bioprodukrů začaly proudit tučné zisky, se o ekologické zemědělství nezajímají jen idealisté s plnovousem, ale i lidé, kterým jde především o peníze. Tak to stojí na zadní straně obálky.

V kapitole o vegetariánství se dozvíte věci, ze kterých vás přejde chuť. I na čaj. Tedy alespoň tak to bylo při mém čtení. Tohle byla pro mě nejzásadnější část knihy. A ne, nečetlo se to moc dobře. Když nějakých 80 stránek čtete o tom, jak jsou kde zvířata zabíjena a za jakých podmínek..A když víte, že to nejsou drby, že to má autorka prokázané..

Veganství. „No, oni jsou prostě blázni, nejedí vajíčka, nepijou mlíko, jogurty, akorát si ničí zdraví!“ Tohle je věta, kterou vám řekne skoro každý. Ale je to vážně pravda? Co když mají pravdu? Co když to přesáhne únosnou míru, a zvířata jsou opravdu vykořisťovány? Trpí při tom? Nebo je jim to jedno?

A kdo že to tedy jsou ti frutariáni? Má to něco společného s ovocem? Čím se tedy stravují?



Poněkud zklamání


To nejlepší a nejzásadnější na konec. Tato kniha není příručkou, je deníkem. Karen Duveová se totiž rozhodla, že si tím projde. A to je věc, která je podle mě dost zásadní.
Kniha je velmi zajímavá, ale také velmi obsáhlá. To je věc, která mi většinou nevadí, ale když vám někdo předčítá nějakou studii na osmi stránkách, a za dalších pět stran znova..je to únavné.
Takže ačkoli byla kniha pro mě přínosná, byla jsem tak ráda když jsem ji dočetla.

Hodnocení : 3 /5

Autor: Karen Duveová
Název: Jíst slušně
Překladatel: Světlana Kotyková
Nakladatelství: DOKOŘÁN




0 komentářů:

Okomentovat