středa 19. února 2014

Království by v bitvě vyměnil za koně.

Za poslední tři měsíce jsem byla v divadle osmkrát. Když jsem tam byla naposledy, z Limonádového Joea jsem byla dosti zoufalá, ale ustála jsem to.
Když jsem se včera šněrovala do večerních šatů, a vyrážela do Táborského divadla na večerní Shakespearovské představení Richarda III., byla jsem strašně natěšená. Od rána jsem to měla v hlavě, Shakespeare, to bude něco!
A v duchu jsem si plánovala jak budu psát divadelní recenzi.

Když jsem ale odcházela, byla jsem přesvědčená že žádná recenze nebude.
Byla jsem zklamaná a dala bych cokoliv za Limonádového Joea.
 Ale když jsem to nechala odležet, řekla jsem si, proč ne.




"Tragédie člověka, jehož jedinou láskou je nenávist...člověka, který chce vše, protože sám není ničím...který udělá vše pro to, aby měl moc, s mocí však nenadělá nic."

Moje chyba byla ta, že jsem měla velká očekávání. A hlavně, čekala jsem klasického Shakespeara. Kulisy, kostýmy..prostě Shakespeare. Dočkala jsem se ale pouze mužů v obleku, a jedné ocelové židle. Holt moderna je všude.


Richard III. patří mezi první a nejslavnější Shakespearovské tragédie, ve které je hlavním tématem povaha státníka. Státníka který nechá setnout hlavu každému kdo nejde s ním. Zničí každého. Nakonec i sebe. Vybere si ženu, a tu dostane. Když ho přestane bavit? Nechá jí zamordovat, a vybere si další. Stejný postup zvolí i u svých přátel, které bere za nepřátele. Stojí mu v cestě děti? Pryč s nimi! Jde doslova přes mrtvoly jen aby byl králem, měl království. Když ale v bitvě umírá, nejradši by ho vyměnil za koně.


Jak už jsem zmínila, na hře jsem byla v Táboře, v divadle Oscara Nedbala. Představení bylo derniérou Richarda III.
Herci hráli dobře, žádné přeřeknutí se nekonalo.
Zklamáním ale bylo moderní pojetí. A také to, že se část představení konala na schodech z pódia, kam nebylo z balkónu vidět.


Za představení děkuji Východočeskému divadlu Pardubice.

Hodnocení: 2/5

Překlad: Jiří Josek
Režie: Zdeněk Dušek j. h.
Dramaturgie: Jana Pithartová j. h.
Výprava: Marek Cpin j. h.
Hudba: Daniel Fikejz 

10 komentářů:

  1. Ty jsi z Tábora? :) (Já teda ne, ale chodila jsem tam na gympl.)
    V divadle jsem nebyla tak rok, naposledy, zrovna taky v Táboře, na Čekání na Godota. To bylo pěkný. A pár let zpátky jsem byla na Romeovi a Julii, což naopak nebylo nic moc, protože to bylo právě taky moc moderně pojatý a já se těšila na klasiku. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejsem, jen jsem si tam vyrazila na výlet :) jsem střídavě z Českých Budějovic a Bechyně :)
      Nejlepší je nic neočekávat :D

      Vymazat
  2. S modernou v divadle je to složité. Přijde mi, že buď je to to nejlepší, co jsi kdy viděla, nebo totální katastrofa. Já třeba viděla Krále Leara v moderním pojetí a líbil se mi. Taky jsem slyšela názor, že Shakespeare je pro dnešního diváka v té originální formě skoro nestravitelný, a proto jsou jeho hry pojímány takhle moderně, aby aspoň „bylo na co koukat”. (což taky ale nemusí být vždycky pravda...) Doufám, že článků o divadle bude víc, vždycky je ráda čtu. A snad tě nějaká další hra nadchne víc. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Za měsíc bych měla jít znovu, tak budu doufat :)
      Souhlasím, buď moderna nadchne, nebo znechutí. Podle mě je klasika prostě klasika, ale třeba k časem změním názor :)

      Vymazat
    2. Já jsem zatím byla z moderny většinou jen zklamaná, nebráním se tomu, ale taková Věc Makropulos aka moderna byla opravdu děsná. Já chápu, že někdy je třeba to převést do modernějšího pojetí, ale i to má své hranice, dá se to udělat elegantně a rozhodně nejsem sváteční divák, chodím tak minimálně jednou za dva měsíce :)

      Vymazat
    3. To já právěže taky, jsem tam dost často. A nemůžu si pomoci, pro mě moderna nejspíš nebude :)

      Vymazat
  3. Myslím, že Richard je docela náročná hra, moderní verze musela být ještě náročnější vzhledem k očekávání (svátečních?) diváků. Tím nemyslím nutně tebe, ale obecné očekávání z jeho her... Mně se ale moc líbilo na letních Sh. hrách moderní pojetí Zkrocení zlé ženy, to doporučuju :-)

    Omlouvám se za šťouravost, ale "hold" jsi hře rozhodně nevzdala, má tam být "holt", všimla jsem si toho už po druhé, klidně ten komentář smaž ,-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je dost možné, že jsem zklamaná i z důvodu "nepochopení" hry, každopádně na moderní pojetí moc nejsem.
      O moderně Zkrocení zlé ženy jsem ale slyšela, a to jen samé dobré. Třeba se na ni taky dostanu, a změním názor na moderní pojetí! :)

      Komentář rozhodně mazat nebudu, a děkuji za upozornění :) Máš pravdu, "hold" jsem ji opravdu nevzdala :D

      Vymazat
  4. Kniha od Katie Price - vánoční dárek , vyšla v říjnu a nikde jsem na ní ještě nenarazila ani v knihkupectví , v časopisech , na internetu , mam tuto spisovatelku ráda a hlidam si kdy vychazi jeji knihy :-) jinac bych o ni take nevedela

    OdpovědětVymazat