úterý 25. února 2014

Teď jsme My. Jsme smečka.

Od malička jsem psy milovala. Zatím co všichni se báli velkých psů, já byla schopná jim počítat i zuby.
A od malička mě babička naučila na kriminálky. Dodnes pokaždé, když přijedu, trávíme večer alespoň u jedné.
A nejlepší spojení? Komisař Rex! Tedy, až do dnes. Dnes se k němu přidal i Podezřelý.





Robert Crais. Jedináček, strojní inženýr, scénárista televizních seriálů, a od 80.let autor především detektivních románů. Za knihu Podezřelý získal prestižní ocenění Grand Master 2014 od asociace Mystery Writers of America. A já si myslím, že vím proč.



Žádný krvák nehledejte

Knížka mě dojímala od začátku až do konce. Dobře, ke konci jsem spíš byla nervák jak to skončí,ale jinak jsem byla dojmutá permanentně.
Copak je něco krásnějšího než pouto mezi člověkem a psem?

Hlavními představiteli je Scott a Maggie. Jsou tým. Jsou smečka. Ale dříve než se setkají tihle dva, musí se někdo rozejít. A to je Maggie a Pete. Abych vás uvedla na pravou míru – Maggie je fenka německého ovčáka, dvojúčelový armádní pes. Pete je ale obětí sebevražedného muže na misi v Afghánistánu. A Maggie vlastně taky. Pete ale podlehne, a jeho parťačka, která ho nehodlá za žádnou cenu opustit, jeho tělo zalehne, aby ho bránila. A tak se stane terčem útočníka i ona. Postřelí ji.

Přijít o parťáka, o člena smečky je těžké, a bolestivé. To ví dobře i Scott. Jedné osudné noci se stane spolu s jeho parťačkou svědkem nehody, později její obětí. Stephanie podlehle. Scott vyvázne s velkým štěstím.

Máme tu dvě zlomená srdce. Psí, a lidské. Ty se ale začnou hojit, když se Scott rozhodne stát psovodem, a vybere si Maggie – která už je připravena k odvozu zpět. Trpí posttraumatickou stresovou poruchou, je nedůvěřivá, a děsí ji hlasité zvuky.  Scott se ale rozhodne to s ní zkusit, a tady se náš příběh pořádně rozbíhá.



Doják ale také ne

Postupem času se z nich stane smečka. Jeden žije pro druhého. Chodí spolu trénovat kondici, i strach z hluku. Scott jí chce pomoci. A ona zase jemu.
Kniha ale není jen o utužování pouta mezi psem a člověkem. Jinak by byla těžko držitelem titulu Grand master 2014 – detektiního žánru, že ano.
Další linkou příběhu je totiž vyšetřování Scottova případu, nehody, a smrti jeho bývalé parťačky Stephanie. Případ totiž dostane jiný detektiv, a věci se začnou hýbat. Objevují se nové důkazy, a s nimi i podezřelí.

Kdo je muž s bílými kotletami? Viděl někdo přestřelku ten osudný večer? Má případ spojitost s dalšími případy? Nejede v tom někdo z kriminálky? Kde se vzali diamanty v autě oběti? Proč je najednou na pozici podezřelého Scott? Vážně to udělal on? Když ho zavřou, co bude s Maggie? Kdo jsou lidé kteří ho pronásledují?

Tyhle otázky ve vás rostou stejně jako napětí, s každou další stránkou. Když je toho na vás už moc,  příjemně si oddychnete u stále zvětšujícího se pouta ve smečce.


Odložíte ji až dočtenou

Kniha je napsaná velice poutavě. Je rozdělená na spoustu kapitol, každá má v názvu jméno. Scott, Maggie, Joyce, Ian.. Záleží na jménu, od toho se odvíjí celá kapitola. Je v názvu Scott? Následující děj je psán z jeho pohledu. Když Joyce? Další stránky jsou psány jejíma očima.
Na knize mi vyhovovalo že to nebyla čistokrevná detektivka, ani oddychový příběh o poutu člověka a psa.
Nikdy jsem podobné knihy nečetla, na detektivku (či kriminálku, jak je libo) jsem se většinou jen dívala. A teď už vím, že to byla chyba.

Na přebalu jsem se dočetla, že v plánu je filmové zpracování, a to od producentů Hunger Games – tak se budeme těšit!

Kniha se mi moc líbila,doporučuji,  a za recenzní výtisk mnohokrát děkuji Nakladatelství Metafora.

Hodnocení : 5/5

Autor: Robert Crais
Název: Podezřelý / Suspect
Překladatel: Hana Sichingerová
Nakladatelství: Metafora

5 komentářů:

  1. Ano nevíš, jak mě tvůj názor potěšil. Knihu jsme si včera objednala a čekám, že ve středu, tedy zítra dorazí. Zatím jsme na ní žádnou recenzi nečetla a proto jsme ráda, že jsme narazila na tu tvojí a k tomu ještě s kladným hodnocením.
    Super a díky :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím že Tě kniha nezklame :)
      můžeš mi sem pak dát vědět jak se líbila? Budu se těšit :)

      Vymazat
  2. O téhle knize jsem už četla na blogu Brabikate a zaujala mě. Psy mám ráda a vždycky jsem měla ráda komisaře Rexe. Malé upozornění nahoře v prvni větě máš dvakrát milovala :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, nevyplatí se psát recenzi když je člověk od rána zbrklý :D děkuji za upozornění :)

      Vymazat
    2. Není zač, já jsem taky zbrklý člověk, takže to naprosto chápu :)

      Vymazat