čtvrtek 18. září 2014

Stephan Pastis vám poradí, jak na malé nečtenáře.

Ačkoliv to nerada říkám – není se čemu divit, proč bych se tím chlubila? - můj mladší bratr je malé rozmazlené střevo. Celý jeho vesmír se točí kolem počítačových her, Facebooku a televize. Mám dojem, že snad ani nedokážu říct kdy jsem ho naposledy viděla hrát si venku nebo nedejbože číst si.
Patří mezi děti které knihy nezajímají. Nevidí důvod proč číst, vidí v tom ztrátu času.
A pak se moji milý nedivme, že podle statistik se zásadně snižuje gramotnost dětí na základní škole.
To bych ale nebyla já, kdybych tomu měla přihlížet. Začala jsem obhlížet různé dětské knížky, poutavé příběhy.. a snažila se najít něco, co by toho našeho malého skřítka donutilo číst.



Moji absolutně nejmilejší knihou v dětství byl Neználek ve Slunečním městě. Velká mnohostránková knížka která mi nedala spát. Milovala jsem ji, a často si o ní povídala s mým milovaným dědečkem.
Bohužel, nevzpomínám si že by bráška kdy přečetl nějakou knihu až do konce. A to si pište, že jako milovníka knih mě to setsakramentsky mrzí!
Rozhodla jsem se proto projít recenze, ediční plány mých oblíbených nakladatelství a nabídku recenzních výtisků. Recenzovala jsem už leccos, tak proč ne dětskou knížku?

Timmy Nezdárek mne zaujal okamžitě. Barevná obrázková obálka, a slibná anotace. Zkusila jsem to, napsala si o ni, a přelouskala jsem ji za hodinu – a to i přes to, že má necelých tři sta stránek!



Timmy je totiž psaný přesně pro děti, jako je můj bratr. Velké písmo, ještě větší obrázky a snad ještě větší porce zábavy!
Ze začátku jsem si nebyla jistá jak na mne kniha zapůsobí. Vyrostla jsem knížkách psaných zcela jiným způsobem, a z dětských knih už také trochu odrostla..
Zklamaná jsem ale nebyla. To rozhodně ne. Stephan Pastis totiž ví, co na dnešní děti platí. Ví, že na Dvacet tisíc mil pod mořem závisláky na Minecraftu neuloví. A tak vyměnil dobrodružství za větší kalibr. Zábavu.

Timmy Nezdárek je v podstatě milý klučina. Jen je poněkud..svéhlavý. Je zakladatel, prezident i generální ředitel v jednom. A čeho? No přeci jeho Největší detektivní agentury v celých státech!
Potřebujete najít svou oblíbenou svačinovou lžičku? Žádný problém! Timmy sestaví a hned projde seznam podezřelých, a pokud vám ji maminka neuklidila zpět mezi příbory, stoprocentně vám ji ukradl maminčin zahradník, nebo závistivý bratranec.



Že on je nejlepší v oboru, to ví on i jeho parťák lední medvěd Kapitán. Musí to však dokázat všem! A nejlépe při školní detektivní soutěži. Kdo jiný by dokázal najít ztracený glóbus než Timmy?
Odměnou mu bude nejen obdiv ostatních, ale také peněžní odměna.

Na řadě je sestavit seznam podezřelých, vypátrat glóbus, zpacifikovat ledního medvěda a utéct před tajnou ctitelkou. Osud ale Timmymu nepřeje, a hází mu jeden klacek pod nohy za druhým. Kdo by to byl řekl, že nejtěžším úkolem nebude najít glóbus, ale podat včas přihlášku?

Jak jsem již zmínila, knihu doprovází vtipné a rozhodně ne malé ilustrace s popisky. Ať je vám deset, dvacet, nebo třeba čtyřicet – Timmy Nezdárek vás donutí k úsměvu, né li dokonce k záchvatům smíchu.

"Veru?! Už jsem u deváté kapitoly!!"


A pokud vás zajímá, jestli  se můj pokus donutit desetiletého kluka zvednout oči od televize a přesunout se ke knize podařil – odpověď zní ANO. Netroufám si tvrdit že ho to donutí číst, ale první přečtená kniha je také úspěch,ne?

Ráda bych poděkovala autorovi knihy, který snad otevře oči více dětem. Stejně tak děkuji Webmagazínu Rozhledna za poskytnutí recenzního výtisku – bez kterého bych se ke knize nedostala.

Hodnocení: 4/5

Název: Timmy Nezdárek: Koukej, co jsi provedl
Autor: Stephan Pastis
Překladatel: Naďa Funioková
Nakladatelství: Jota

1 komentář:

  1. Jéé, tak to je parádní! :) já to na bráchu zkouším celou dobu, pořád to do někoh tluču, mám tam Percyho, Bohové Olympu, Narnii, ale ne. On bude sedět u počítače a nehne se od něho, dokud by nehořelo, vážně... -_- Máš holt větší štěstí!

    OdpovědětVymazat